31 يوليو، 2008

مقتطفات رسائل

في الحقيقة هذه أجمل الرسائل التى وصلتنى عبر الايميل خلال 2008م. والجميل أن بها دعوة لنشرها ولكن بطريقة لطيفة وغير الزامية أو تحذيرية أرجوكم إقرأؤها ببصائركم لا بأبصاركم.
الرسالة الاولى :

-لكي تدرك قيمة العشر سنوات ....إسأل زوجين انـفـصلا حديـثاً
- لكي تدرك قيمة الأربع سنوات .... إسأل شخص مـتخـرج من الجامعة حديثاً
- لكي تدرك قيمة السنة .... إسأل طالب فـشـل في الإختبار النهائي
- لكي تدرك قيمة الشهر .... إسأل أم وضعت مولودها قبل موعده
- لكي تدرك قيمة الأسبوع .... إسأل محرر في جريدة أسبوعية
- لكي تدرك قيمة الساعة .... إسأل عـشاق ينتظرون اللقاء
- لكي تدرك قيمة الدقيقة .... إسأل شخص فاته القطار .. الحافلة .. أو الطائرة
- لكي تدرك قيمة الثانية ولكي تدري قيمة الجزء من الثانية ....إسأل شخص فاز بميدالية فضية في الاولمبياد وفي الأغلب يكون الفرق بين الذهبي والفضي أجزاء قليلة من الثانية
- لكي تدرك فيمة الصديق .... إخسر واحد
- لكي تدرك قيمة الأخت ....إسأل شخص ليس لديه أخوات
- الوقت لا ينتظر أحد وكل لحظة تمتلكها هي ثروة .. وستستغلها أكثر إذا شاركت بها شخص غير عادي
- لكي تدرك قيمة الحياة ....إسأل عن إحساس من على فراش الموت
- لكي تدرك قيمة ذكر الله ....مت وأنظر ماذا فقدت من عمرك وأنت غافل
===========
الرسالة الثانية:-
يقول عالم أحياء أمريكي :-
** أن هناك طبيب شاهد في طريقه كلب مصاب بكسرإحدى قوائمه فحمله إلى عيادته البيطرية وقام بمعالجته .... وبعد أن تماثل للشفاء أطلق الطبيب سراح الكلب ....
**وبعد فترة من الزمن سمع الطبيب نباح كلب عند باب عيادته .... فلما فتح الباب وجد الكلب الذي عالجه ومعه كلب آخر مصاب .
** فيا سبحان الله ما الذي ألهمه وعلمه هذا .... إنه الله جلَّ وعلا .
===========
الرسالة الثالثة :-
>> يقول عالم أحياء أمريكي :-
>> كان هناك قط لصاحب بيت يقدم له الطعام كل يوم .... ولكن هذا القط لم يكتفي بالطعام الذي يقدمه له صاحب البيت .... فأخذ يسرق من البيت الطعام فأخذ صاحب البيت يراقب القط .... فتبين له أنه كان يقدم الطعام الذي يسرقه لقط آخر أعمى
>> لا إلـــه إلا الــلــه
>> كيف كان هذا القط يتكفل بإطعام قط كفيف ؟؟؟
>> فاسمع قول الله تعالى :- ' وما من دابةٍ في الأرض ولا في السماءِ إلا على الله رزقها '
سبحان الله وبحمده ...عدد خلقه... ورضا نفسه.... وزنة عرشه... ومداد كلماته
===============
الرسالة الرابعة
وهذا موقف حدث بالعراق يحكيه شاب عراقي قائلاً :-
عندنا في العراق شئ اسمه. حية البيت((الحية = أفعى )) وحية البيت التي تعيش في البيت لا تؤذي .... في أحد البيوت الريفية كان لأفعى صغار تحت كوم من التبن وعندما أرادت المرأة العجوز صاحبة البيت رفع التبن .... وجدت صغار الأفعى .... فما كان منها إلا أن حملت الصغار إلى مكان قريب آمن وعندما عادت الأفعى ولم تجد صغارها جن جنونها واتجهت صوب إناء كبير فيه حليب .... وقامت بفرز سمها من أنيابها في الإناء .... وبعد أن بحثت و وجدت صغارها في مكان قريب .... عادت ورمت نفسها في الحليب ثم خرجت منه .... واتجهت إلى رماد التنور وأخذت تتقلب به ليلتصق الرماد بجسمها .... ثم عادت ودخلت في إناء الحليب لكي تعيبه ولا يستخدمه أهل البيت .... وقد كانت المرأة العجوز تراقب هذا المنظر العجيب من بعيد....
>>> ولله في خلقه شؤون>>>>

تخيل .... أنك واقف يوم القيامة وتحاسب ولست بضامن دخول الجنة
وفجأة ..... تأتيك جبال من الحسنات , لا تدري من أين !!....
من الإستمرار بقول :- ســبـحـان الله وبحمده ســبــحـان الله العظيم
>>> قال رسول الله - صلى الله عليه وآله وسلم -: 'من دعا إلى هدى كان له من الأجر مثل أجور من تبعه لاينقص ذلك من أجورهم شيئاً,ومن دعا إلى ضلاله كان عليه من الإثم مثل ما أثام من تبعه لاينقص من آثامهم شيئاً '.
لهذا تم نشر تلك الرسائل لتكون صدقة جارية لكل من عمل بها وقام بنشرها في حياته وبعد مماته
اللهم انى اسالك عملا خالصا لوجهك الكريم ..

20 يوليو، 2008

عن بور سعيد احدثكم

تحديث هام
باذن الله تعالى يوم الجمعة الموافق 1 اغسطس 2008 ميعاد الحملة الخيخية للتبرع بالدم بهيئة المصل واللقاح بالدقى
طبعا اتيجوا كلكم العنوان ما يتوهوش واللى يسال برده ما يتهوش اللى يجى بالمترو ينزل محطة الدقى ويركب اى حاجة توصله بهيئة المصل واللقاح واللى يجى مواصلات عادية يركب اى حاجة رايحة البطل احمد عبدالعزيز او رايحة وزارة الزراعة هينزل قدام الهيئة لمزيد من التفاصيل هنا خيخة- روح قلب ماما .
==================
عن بورسعيد احدثكم
بداية الموضوع اتصال هاتفى من والدى العزيز ابو المدونين (ابو خالد ) ودعوة كريمة من حضرته لحضور اجتماع مدونى بورسعيد يوم الخميس الموافق 17-7-2008 الساعة السابعة مساء ، وبما ان الدعوة من ابو خالد كبير العائلة التدوينية فصعب بل مستحيل الرفض لانى لا امتلك الجراة ولا الشجاعة فى مجرد التفكير فى عدم تلبية الدعوة مع ان ظروف العمل لاتسمح بالغياب ولو لساعة واحدة ولكنى قررت فورا الذهاب مهما تكن العواقب وبادرته مازحا على فكرة يوم الخميس ده يبقى يوم عيد ميلادى 17-7 فرد بجد انا هاعملك احلى عيد ميلاد فقولتله ربنا يكرمك انا بهرج ما فيش داعى هو فعلا عيد ميلادى يوم الخميس بس انا مش بحتفل بيه اصلا وانتهت المكالمة على وعد بلقاء يوم الخميس ببور سعيد .
يوم الاربعاء 16-7 اكدت على حضرته انى جاى بكرة باذن الله واتفقت مع الاخوة والاخوات المدونين الموجهة لهم الدعوة من القاهرة لحضور اللقاء بالسفر مع الاخ العزيز احمد سكر الساعة الثانية بعد الظهر ولكنى فوجئت باتصال من والدى العزيز يؤكد على حضورى مبكرا لان سكر وباقى المدونين احتمال يتاخروا وكالعادة وافقت على الفور ووعدته انى اكون الصبح فى بور سعيد وظللت الليل كله اترقب اللقاء والخوف والرهبة والشوق يعتصرنى لرؤية مدونى بور سعيد ورؤية مدينتهم الباسلة .
واستيقظت مبكرا على غير عادتى واستعددت للسفر وتوجهت الى محطة السوبر جيت بالترجمان بناء على تعليمات والدى العزيز ابو خالد ولسوء حظى لم الحق بميعاد 11.30 وانتظرت الميعاد التالى 12.30 وحجزت وتوكلت على الله واتصلت بابو خالد وقولتله ان شاء الله هاكون فى بور سعيد الساعة 3.30 ولسوء حظى الطريق كان زحمة موووووووت كالعادة وتاخرت اكثر من نصف ساعة بس بصراحة الرحلة كان دمها خفيف وما حسيتش بالمسافة وخصوصا ان ابو خالد كان متابعنى بالتليفون لحظة بلحظة لدرجة حسسنى اننى طفل صغير والده خايف عليه احسن يتوه بجد ربنا ما يحرمنى منك ابدا ولا من حنيتك والدى العزيز .
الحمد لله وصلت ارض الوطن بسلامة الله طبعا مجرد ما نزلت لقيت ابو خالد فى انتظارى فى المحطة حسسنى انى واحد مهم قوى وممكن ناس تنتظره .
طبعا ركبنا تاكسى وتوجهنا الى مسجد السلام لصلاة العصر وخلال الطريق ظل يشرح لى معالم بورسعيد ومعالمها واسماء شوارعها التاريخية وكم كنت سعيدا بتلك المعلومات القيمة وكم كنت منبهرا من جمال بورسعيد وروعتها .
نزلنا من التاكسى ودخلنا مسجد السلام لصلاة العصر وانتهت الصلاة وذهبنا لانتظار مدونى القاهرة اللى شرفونا بالحضور
اخى الحبيب احمد سووووووو ( عجوز وعنده 30 سنة ) فنان مصرى اصيل موهوب بحق وكان مفاجاة انه حضر اللقاء
المبدعة دائما اللى دماغها لاسعة من كتر النطح مع خرفانها ابى هانم ( كوكب ابى ) اللى بجد بتخلى اى لقاء له طعم ولون .
الرقيقة صاحبة اخف دم رودى ( بنوته مصرية ) بنوته مرحة شقية جدعة قوى قوى .

اخى العزيز قوى قوى احمد سكر ( احمد سكر ) شاب مصرى جميل جدع شهم تحس انه هادى بس شقى جدا وخفيف الظل .

اميرة الالوان المتالقة دائما داليا ( قوس قزح ) بنت مصرية جدعة تحس انها اجدع من 100 راجل تتميز بالتلقائية وخفة الدم المصرية .

ده جروب مدونى القاهرة

طبعا بدعوة كريمة من اطيب واحن اب فى مصر ابو خالد عزمنا على الغداء وكان كباب وكفته على البحر ياعبده يا رايق خليك بقى فى راس سدر وسط الرمل والزلط وانت فاهمنى طبعا ( بس بجد كان نفسى تكون موجود ..)

طبعا كرم واهتمام ابو خالد بينا جميعا كان فوق الوصف وصعب انى اوفيه حقه مهما اتكلمت عنه بكلمات تحمل اجمل الحروف والمعانى لانه يستحق اكثر من ذلك بكثير .

المفاجاة المدوية اللى كنت مش مصدق انها اتحصل فى يوم من الايام انى احتفل بعيد ميلادى او حتى افتكر اليوم ده من اساسه انا بعد 33 سنة اتولدت وتعلمت فى سوهاج وعشت فى القاهرة يتعملى عيد ميلاد فى بور سعيد تخيلوا انتم مقدار السعادة اللى انا فيها

طبعا ابو خالد كان عند وعده وفعلا عملى اجمل عيد ميلاد فى حياتى وجابلى تورته وحلويات ياااااااااااااه انا باحلم .

بعد كده توجهنا الى مكان اللقاء بمركز شباب الاستاد بصحبة ابو خالد وتقابلنا مع مدونى بورسعيد اللى بجد لما قابلتهم حسيت انى بعرفهم من زمان
الاستاذ طارق غنام (بور سعيدى ) شخصية مثقفة واعية مدركة لما يحدث من حولها بس واضح انه مغرم نطح خرفان .
والاستاذة داليا محمد ( اهو ده عيبه ) بنت بلد جدعة مثقفة فكرها عالى وكان نفسى اتكلم معاها اكتر بس خيرها فى غيرها
وأختها دعاء محمد (ربع ضارب) هادية وكلامها قليل قوى بس تحس انها واعية برده .
والأستاذة ايناس ( نهر الحب ) رقيقة جدا تحس انها عصفور كناريا رقيق مثقفه جدا لبقة فى حديثها .
والأستاذ محمد (كراكيب شيكو) انسان مهذب دمه خفيف جدا ومهرج وحاسس انه عنده عقدة من الزواج والحمد لله انا زودت العقدة دى عنده بس احب اقوله برده انسى يا عمرو بكرة تدخل الخية يا جميل .
والأستاذة الرائعه شيماء (اشمعنى انا) اللى بجد طلعت حدوتة فى خفة الدم والفكاهة وتحس انها فاهمه وواعيه بطريقة تبهرك وربنا كرمها بالجلوس جنب المبدع سووووو اللى عملها كوكتيل دخان استنشقته لوحدها وعايز اقولها تستاهلى .
كان يوم جميل بكل المقاييس بصراحة وكان لقاء رائع جدا تحت رعاية والدنا العزيز ابو خالد وبدات رحلة العودة من الساعة العاشرة مساء وحتى الثالثة فجرا وكانت رحلة جميلة جدا وخصوصا بصحبة مدونين بجد يتميزوا بخفة الدم والحضور البديهى اللى خلوا رحلة العودة درب من الخيال .
وخصوصا النحلة والدبور والصداع المزمن ابى هانم بخفة دمها وصداعها.
وخفة الدم المصرية والجدعنة رودى ام نوراللى طلعت كوميديان من الطراز الاول .
اللى مالوش حل خالص وبحس انه تؤام روحى سووووووو باشا الفنان المبدع
وحبيب قلبى من جوه احمد باشا سكر
اللى اتشرفت برجوعى معاهم فى رحلة العودة واللى اتمنى اكون معاهم دايما .
ايه رايكم نقضى يوم جميل فى اسكندرية فى شهر 8 ونقابل مدونى اسكندرية اللى موافق يرفع ايده . موافقة
وفى النهاية احب اوجه شكرى وعرفانى لوالدى العزيز ابو خالد على كرمه وحنانه واهتمامه بى على وجه الخصوص وعلى الجميع بوجه عام واحب اقوله انت فعلا اب حنون وتستحق ابو المدونين بلا منازع والله العظيم .
ربنا يبارك فى حضرتك وما يحرمناش من حنانك واهتماماك بكل المدونين .

11 يوليو، 2008

حدث فى مثل هذ اليوم

تحديث
======
دعوة عامة
دعوة كريمة من والدنا العزيز / ابوخالد لمدونى بورسعيد وجميع المدونين يوم الخميس الموافق 17-7-2008 بمركز شباب الاستاد - استاد بورسعيد الرياضى الساعة السابعة مساء لمزيد من التفاصيل الرجاء متابعة مدونة ابو خالد
================
زى النهاردة 10-7-2004
اخدت اوبشن جديد عليه اول مرة اتنادى بيه من اول ما اتولدت من اليوم ده بقيت ابو همس
اليوم من اوله كان عجيب نزلت الصبح رحت الشغل حوالى الساعة الرابعة والنصف عصرا جانى تليفون من اخت المدام

بتقولى انها عند الدكتورة علشان المتابعة والدكتورة بتقولها انتى لازم تولدى حالا طبعا انا افتكرت نفسى انى بقيت دكتور ولا حاجة ومطلوب منى اجى اساعد الدكتورة فى عملية الولادة او بصفتى استشارى على مستوى عالى وخبرة طبعا فى الوقت ده انا كنت فى الشغل وعندى مشكلة فى تقفيل الميزانية وبنشد فى شعرنا وعمالين نتخانق مع طوب الارض قلت بلاها خناق بلاها شغل نروح نشوف المودام يمكن الدكتورة تحتاج مساعدة ولااستشارة طبية انكون فى الخدمة .

همس وابن اختى فى حديقة الحيوانات

طبعا خرجت من الشغل على المستشفى رحت لقيت امة لا اله الا الله موجودة هناك مش عارف مين قالهم ولا هم جم امتى الله واعلم .

طيب انا مطلوب منى ايه دلوقتى انا جيت اهو لا مفيش حاجة هى قربت تطلع من غرفة العمليات طب كويس ومال اتصلتوا ليه وكنتم مستعجلين.احنا عايزينك تيجى تحاسب المستشفى اه انا بقول كده برده ماشى ما يضرش ( كده جينا لحرق الدم وقلة الذوق ) ،وعايزين لبس للنونو بعد ما تولد لبس ايه ما هى ليها سنة عمالة تجيب لبس اولاد وبنات مرة ولد و مرة بنت لدرجة مش عارف احط هدومى فين من هدوم النونو .

اصلنا جينا مش عاملين حسابنا على ولادة ااااااه ماشى انزل اجيب من المحل اللى اول الشارع

عم الحج يا عم الحج انا عايز لبس نونو لسه مولود يرد الحج عايز ايه بالظبط بصراحة مش عارف هات كل اللى عندك يخص النونو .

الراجل ما كدبش خبر وجاب المحل وحطه قدامى وقالى اختار اللى انت عايزه طبعا انا وقفت مزبهل مش عارف حاجة فاختارت اى حاجة وطلعت جرى على المستشقى لانهم بيستعجلونى لان الست همس شرفت وعايزة الهدوم بتاعتها .

طبعا طلعت دخلت الحسابات دفعت تكاليف عملية الولادة وشوية فاقت خدنا العربية وروحنا البيت والدنيا هاصت والكل جاى يبارك على المولودة الجديدة اللى بقت بعد كده اسمها همس .

طبعا كل سنة وانتى طيبة يا همس وعيد ميلاد سعيد

الموقف التانى برده يوم 10-7 -2002 ده كان يوم عقد القران بتاعى والمفروض انى اقدم اجازة وما اروحش الشغل

قدمت الاجازة قبلها بيومين واعتمدت من المدير وخلاص لقيت يوم 10-7 الصبح امين الصندوق بتاع النادى بيتصل بيه ومتنرفز ومتعصب انت مقدم اجازة اه كتب كتابى النهاردة يرد بكل برود مفيش كتب كتاب احنا عندنا شغل وتقفيل ميزانية وانت لازم تيجى النهاردة ضرورى طب ازاى اجى والناس والماذون طب الحل ايه

ما فيش حل غير انك تيجى تخلص الشغل النهاردة

امممممممم حاضر الشغل اولى طبعا بلاها جواز بلاها كتب كتاب

المهم نزلت رحت الشغل اشوف الشغل المتاخر لقيت حاجة عبيطة ما خدتش اكتر من نص ساعة شغل

المهم خلصت الشغل والمفروض انى امشى اروح الحق كتب الكتاب والمعازيم لا متصل بيه مصصم انه استناه لحد الساعة 7 مساء طبعا ما ينفعش جيت مقفل المكتب والساعة 3 مشيت علشان الحق اغير هدومى احط شوية نفتالين بلى واروح كتب الكتاب .

المهم روحت البيت استحميت حميت العيد وغيرت هدومى ونزلت اروح كتب الكتاب لقيت كل الناس هناك والماذون مستنى واهلى بيدورا عليا واهل العروسة طبعا قالوا الولد غير رايه وعمل الدنيئة معانا .

المهم طلعت ولما فتحوا الباب لقيت الزغاريط اشتغلت والعريس جه والكل بيجرى عليا كنت فين قولتهم كنت فى الشغل

لقيت الكل متنح كده وحاسس انى بقيت نكرة فكرونى بحنفى فى مسرحية سك على بناتك فضحكت وقولتهم والله مفيش اوفر تايم النهاردة ده انا حتى سبت الشغل وجيت فقعدوا يضحكوا .

شوية والاقى السيد المبجل امين الصندوق بيتصل وزعلان وازاى امشى وما استنهوش ولازم اروح الشغل حالا

قولتله انا قاعد دلوقتى قدام الماذون اسيبه واجى يعنى قلى ااااااه.

ااااه لا ده كده طالبة رخامة وغتاتة ( طبعا فى سرى ) وسلام وجيت قافل الموبيل وسيبته ياكل فى نفسه لحد تانى يوم

وكتبنا الكتاب ودخلت المصيدة والمغفلين زادو واحد من هذا التاريخ .

وبعدين عرفت ان الراجل ده كان عايز مصلحتى وكان عايز ينقذنى من شر اعمالى بس مع الاسف انا طلعت غبى وما سمعتش الكلام هههههههه.
وهكذا تستمر الحياة وتمر الايام وارجع واقول ليت العذوبية تعود يوما .

4 يوليو، 2008

ناسف للازعاج

بصراحة مش عارف اقولكم ايه غير انكم وحشتونى قوى قوى من هنا لحد مدوناتكم جميعا

اولا انا اسف جدا على التاخير والتقصير فى متابعتكم بس والله غصب عنى لظروف خارجة عن ارادتى ،طبعا انتم عارفين 30-6 وما يحمله من كوارث وتوابع متمثلة فى الجرد واعداد الميزانية وضغط عصبى وبدنى فوق الوصف فى اعداد الكشوف والمراجعة بالاضافة الى موسم تحصيل الاشتراكات السنوية .

ويا ريت على كده وبس لا الكارثة الاكبر انى بجهز فى شقتى الجديدة ودى لوحدها عايزة تفرغ تام وطبعا نظرا لظروف الشغل ما قدرتش اخد اجازة فكنت مضطر انى اصحى من النوم الثامنة صباحا علشان اشوف الصنايعية اللى طلعوا عينى بجد وبعدين اروح على الشغل وارجع البيت حوالى الساعة 4 الفجر وهكذا لمدة اكثر من 15 يوم متواصلة لحد ما وقعت من طولى وكنت فى لحظة بين الحياة والموت بس الحمد لله ربنا ستر .


وكمان يوم 2-7 شرفت الاميرة حنين بنت اخويا صاحبة بوست القمراسمه ايه وتم اختيار اسم حنين وطبعا كلكم منتظرين الاسبوع والفتة وانا لسه برده عند وعدى مع انى اتدبست فى عزومة كباب وكفته لعمال الكافتيريا وبما اننى صاحب العزومة نابنى من الحب جانب وطلعوا عيال جدعان خدوا 100 جم ورجعوا منها 8 جم بحالهم ولانهم عارفين انى مش باكل اللحوم من بره جابولى فراخ مشوية قلت يلا خير وبركة ودى كانت النهاية انا اكلت من هنا وكنت اودع تانى يوم من هنا واحمل لقب مرحوم بصراحة مش عارف العيب فى الاكل ولا العيب فى معدتى مش واخدة على كده .

المهم انا فعلا مشغول بجد فى الشغل وفى التوضيب بتاع الشقة ونقل العفش وده اخره الاسبوع ده ان شاء الله وارجع تانى اقرفكم .

انا عارف انكم مفتقدينى وانى كنت مسليكم احسن من بريزة لب بس اعمل ايه ما تهونوش عليه انى اسيبكم فى الضلمة لوحدكم .

ملحوظة : انا مش ناسى انى وعدتكم ببوست خاص عن اقتراحات مجرد فكرة بس اعذرونى فى التاخير .