17 أبريل، 2009

سوهاج محافظنى - الجزء الاخير

الجزء الثانى عن سوهاج ورحلة مع الاماكن السياحية والتاريخية
 من اهم الاماكن الاثرية فى سوهاج
الآثار الفرعونية فى سوهاج

- معبد سيتي الأول بأبيدوس مركز البلينا
- معبد رمسيس الثاني بأبيدوس مركز البلينا

 - مقابر أم الجعاب وهى عبارة عن قبور لملوك الأسر الأولى والثانية والثالثة بأبيدوس
- معبد رمسيس الثاني بأخميم

 
تمثال ميريت امون

 - مقابر الحواويش بأخميم

من الاثار الاسلامية
******************
 
-مسجد الأمير حسن بأخميم
 -الجامع الصين بجرجا
الجامع العتيق بمدينة سوهاج
مسجد العارف بالله بمدينة سوهاج

مئذنة الأمير محمد بأخميم 
وبالرغم من كثرة الآثار في محافظة سوهاج فأنه يوجد العديد من المعوقات للحركة السياحية التى تكاد تنعدم في أغلب مناطق المحافظة من أهم هذه المعوقات
عدم وجود خطة واضحة المعالم للنهوض بالمحافظة سياحياً
عدم وجود مطار يسهل عملية توافد السائحين
عدم استكمال العديد من المشروعات السياحية والتي يأتى في مقدمتها طريق سوهاج البحر الأحمر ومتحف سوهاج القومي
النقص الشديد في المادة الإعلامية المقدمة عن سوهاج سياحياً
عدم استغلال المراسي النيلية في تنشيط السياحة النيلية بالمحافظة
قلة الوعى السياحي والأثري لدى سكان المحافظة
عزوف المستثمرين عن الاستثمار داخل المحافظة لإنشاء مشروعات سياحية وخدمية تخدم المحافظة
***************
  والان فى رحلة مع اجمل الاماكن فى سوهاج
 ***********
كوبرى سوهاج الجديد

 النيل فى سوهاج
شارع الجامعة بسوهاج
شارع الجمهورية اشهر شوارع سوهاج
 مدخل كوبرى سوهاج اخميم
 جامعة جنوب الوادى بسوهاج
ومبنى تجارة سوهاج ( ذكريات واجمل سنوات الدراسة
فندق الصفا  بسوهاج
حى الكوثر باخميم
 ميدان الثقافة بسوهاج
جزيرة الزهور وسط النيل
حمامات السباحة بجزيرة الزهور
واخيرا لقطات كاميرا الموبيل فى اخر زيارة لسوهاج فى رمضان الماضى
صورة للحقول من شرفة المنزل البحرية 
صورة للنخيل والريف المصرى بجوار المنزل
صورة لاحدث مواليد سوهاج
سلمى احمد
ابنة صديقى من ايام ثانوى
على فكرة النسل فى سوهاج فى تحسن
بسم الله  ما شاء الله 
ارجو انكم تكونوا استمتعوا قليلا بتلك الرحلة     

 بعض الصور منقولة من منتديات سوهاجية

هناك 65 تعليقًا:

حنين القلب يقول...

اووووووووول تعليق

اروح اتفرج على الصور وارجع
اصلى البوست ده صور بس
والله فرحتنى يا خالد

الحمد لله

حنين القلب يقول...

ههههههههههههههه

ايه الصور الجامده دى
اكتر صور عجبتنى صورة مبنى التجارة العالمى بتاع سوهاج وانا كنت فاكرة ان امريكا بس اللى كان عندها مركز تجارة عالمى الحمد لله ربنا عوضنا بواحد زيه فى سوهاج
وصورة الشوارع رايح تصور شارع الجمهوريه وشارع الجامعه ما تصور شارعكم كان هيبقى احلى

بس بجد الصور حلوة اوى

حنين القلب يقول...

لالالالالالالالالالالا بس بجد انا زعلانه اوى

ليه الاخير يا عم الحج
لسه فاضل كتييييييييييير

فين باقى اراضى العيله والجواميس والبقر والخرفان

لالالا بجد لسه فاضل كتير انا قولت هتكتب 5 او 6 اجزاء زى ليالى الحلميه
ونسميه ليالى خالد فى سوهاج
هههههههههههههههههههه

الحمد لله انه الاخير

موناليزا يقول...

ماشاء الله البنوتة زى القمر ربنا يحميها يارب
فكرتها صورة همس وهى صغيرة:)

MǿиY El-Shreef يقول...

سوهااج دي عروسه النيل

سوهاااج بلد المواويل

احسن نااااااااس

بجد البوست جميل اوووي

انا هعمل بوست عن بلدي حبيبتي بس من تصويري بقى :p

كل سنه وسوهاج طيبه

والقمرايه دي بسم الله ماشاءلله ربنا يحفظها

ويخليهالكو

سلام

مـجـنـووون يقول...

والله نفسي من زمان ازور سوهاج
انا سمعت عنها كلام جميل قوي

تقبلي مروري
مجنووون

mohamed ghalia يقول...

لا ياعم خالد مش هينفع كده
أنت لازم توعدنا بويارة لسوهاج فى القريب العاجل
أنا مستنى أهو

mohamed ghalia يقول...

لا ياعم خالد مش هينفع كده
أنت لازم توعدنا بويارة لسوهاج فى القريب العاجل
أنا مستنى أهو

جنّي يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله مدينة جميلة .. سايبها وقاعد في القاهرة بالزحمة والتلوث والضوضاء ..

لو انا منك ارجع سوهاج ..

محبة الرحمن يقول...

بوست هايل

خلتونا نحب سوهاج

جزاكم الله خيرا

معتز شاهين - باحث تربوي يقول...

بجد اول مرة أعرف أن سوهاج بالحلوة دي

الله ينور

وأدعوك لزيارة مدونتي

ويبقى التواصل

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخيرآ عملت الجزء التانى
كنت منتظراها من زمان قوووى
سوهاج جميله قوووى
ان شاء الله ازورها عن قريب
انا روحت الاقصر واسولن السنه اللى فاتت
بس ان شاء الله سوهاج عليها الدور
تقبل تحياتى

ماما أمولة يقول...

رحلة رائعة بس عايزينها على الطبيعة

جميلة بلدنا يا خالد

وأهلها أجمل بقلوبها البيضا

سلام يا ابو همس الاحباب

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...

ما شاء الله عليها
حلوه الصور قوى تسلم ايدك
ابو همس تعالى اتفرج على الفليم بتاعنا على مدونتى:))

حاجات جوايا يقول...

ما شاء الله
ما شاء الله
دى سوهاج ؟؟
مكنتش فاكراها حلوة كده بجد
ماشاء الله ربنا يحفظهالكم يارب

والنسل ما شاء الله مبشر بالخير
هههههههههههه
عسولة سلمى ربنا يحميها يارب

امال فين صورة همس يا ابو همس
لالالالالالالا مينفعش كده نطالب بصورة همس طبعا

ولو فيه صور كمان لسوهاج كمل ياريت
ليه يبقى الجزء الاخير
مش بلدك دى برضه ؟
مشربتش من نيلها ؟
هههههههههههه
فين الانتماء والولاء ههههههههه

خالص ودى
سالى

على عبدالله يقول...

السلام عليكم

كلية تجارة ؟!
وما ادراك ما تجارة
...... الكعب العالى
الشباب الى هم هم ...
:)
سلامى بقى ل
عثمان يس
صفا
عاطف عبدالمجيد
على بخيت
لندا سامى ... ربنا ي.

............... هى الناس دى لسه موجودة ولا مشيوا ؟

شوف يا عم خالد بما اننا بلديات وبقى لينا عزوة ..
اسمحلى ارحب بالاخوة المدونين وادعوهم لزيارة بلدنا الحبيب سوهاج
هايلاقوا اجدع ناس واطيب ناس واكرم ناس
رجالة وطول عمر ولادك يا بلدنا رجالة
:)

لكن قلى يا عم خالد
الامورة دى "سلمى" ربنا يبارك فيها
احنا طلعنا بلديات اهو .. ماينفعش نبقى نسايب
:)


تحياتى يا باشا

همس الاحباب يقول...

حنين القلب
هههه
صور بس
هو انتى منهم بتتفرجى على الصور زى بتوع الحضانة
الحمد لله

همس الاحباب يقول...

حنين القلب
مبنى كليه التجارة
غير مركز التجارة العالمى يا حنين
مركز التجارة اتفجر فى احداث الحادى عشر من سبتمبر
عقبال كده مفجر بيكى مدونة الضاحكون ان شاء الله
طبعا شوارع بلدى وليه فيها ذكريات
مع الاسف انا بيتنا وسط الزراعات ما فيش شارع جنبه
وعامة الصور الاخيرة وسط الزراعات دى الصور المحيطة يالمنزل
اتمنى انها تعجبك

همس الاحباب يقول...

حنين القلب
ههههههههه
تصدقى التعليق عجبنى قوى
وخصوصا انك بتسالى على اخواتك فى الرضاعة
جواميس وبقر وخرفان يا مفترية
عامة انا مسافر يوم الاثنين ان شاء الله
وهكملك باقى الصور وهعملك باقى الاجزاء
يا سلام غالى والطلب رخيص
سلام يا ست حنين

الفراغ يقول...

اخى العزيز.. همس
بلدنا جميله..وجميله اكتر باهلها الطيبين
عاشت سوهاج حره مستقله
وربنا يبارك فيك
الصور جميله وعايزين كمان
وربنا يخلى الانتاج المُحَسْن فى سوهاج
ونشوفها عروسه قريبا

همس الاحباب يقول...

موناليزا
ربنا يكرمك ويحفظك اختى العزيزة
لا دى سلمى مش همس
ان شاء هنزل صورة همس قريب ان شاء الله
تحياتى وتقديرى

همس الاحباب يقول...

مونى الشريف
الله ينور يا ست داليدا
هههههههه
الله يكرمك يا مونى
وفى انتظار البوست بتاعك
اكيد هيكون رائع
ربنا يخليكى
منورة يا مونى
تحياتى

همس الاحباب يقول...

مجنوون
تنور سوهاج يا باشا
الحمد لله انك سمعت عنها خير
سعيد بزيارتك جدا
تحياتى وتقديرى

همس الاحباب يقول...

محمد غاليه
يا سلام انت تشرف يا باشا
يلا بينا دلوقتى
انا مسافر بعد بكرة تعالى معايا
تنور سوهاج يا حمادة

همس الاحباب يقول...

جنى
هههههه
عندك يا حق يا سعيد باشا
بس نعمل ايه النصيب با عمنا
اهو بنروح نفسح شوية ونرجع
دمت بكل خير
تحياتى اخى العزيز

همس الاحباب يقول...

محبة الرحمن
ربنا يكرمك ويبارك فى حضرتك
وسوهاج كماان بتحب كل الناس
سعيد بزيارتك جدا
ومنورنى دائما

همس الاحباب يقول...

معتز شاهين
وعلى الطبيعة اجمل واجمل
ان شاء الله تزورها وتستمع بيها
ان شاء الله طبعا نتواصل وده شرف لى
سعدت بزيارة حضرتك
تحياتى

همس الاحباب يقول...

عاشقة الاحزان
تنورى سوهاج يا ايناس طبعا
وان شاء الله تستمعى بوقتك وبالزيارة
سعيد جدا بتواصلك ومتابعتك مع انى مقصر مع حضرتك جدا
تقبلى خالص تحياتى

همس الاحباب يقول...

ماما امولة
ان شاء الله تنورينا فى سوهاج يا ماما
وده شرف لينا ولسوهاج انك تنوريها
الحمدلله فعلا بلدنا حلوةبقلوب ناسها
ونعمة من الله لازم نحافظ عليها
تحياتى وتقديرى لاعظم ماماامولة فى الدنيا

همس الاحباب يقول...

سومه
الله يكرمك يا سومه
ان شاء الله طبعا
لازم اشوفه باذن الله
تحياتى وتقديرى

Bondoka يقول...

ماشاء الله يا همس الاحباب
شكلك بتحب بلدك اوى
وهى كمان جميله بناسها اكيد

همس الاحباب يقول...

حاجات جوايا
ام دودو الغالية
ربنا يكرمك ويحفظك يا رب
والحمدلله ان الصور وسوهاج عجبتك
وان شاء الله هنكمل باقى الرحلة
علشان خاطر حضرتك
هههههه النسل فى تحسن بصراحة
ربنا يخليها لابوها وامها هى بسم الله ما شاء الله زى القمر
اما همس بلاش تشوفيها
هتغيرى رايك فى سوهاج
ههههه
عامة همس ليها صور فى البوست ده ممكن تشوفيها
http://hams07.blogspot.com/2008/07/blog-post_11.html

وحاضر يا ست الكل لازم يكون فيه انتماء لسوهاج ده احنا شربنا من نيلها واكلنا من زرعها
تحياتى وتقديرى لاختى العزيزة

اللؤلؤة يقول...

الأخ همس الأحباب
السلام عليكم
رحلة رائعة لعروس الصعيد
من المعروف الصعيد ملىء بالكنوز التى لم يتم إكتشافها بعد ولم تجد من الرعاية الكافية لوضعها على قائمة المحافظات السياحية
دمت بكل الود

همس الاحباب يقول...

على عبد الله
هههههه
اهلا يا زمل
لا انا اللى ممكن اسالك دول موجودين ولا
الواضح انك خريج بعدى بسنوات
انا دفعة 97 يا باشا
بس طبعا اكيد تعرف
نشات العريس ونشات فهمى العميد
وعلى عبدالعليم وعثمان يس
ومحمد عطا وعلى بخيت
ولندا سامى
وخليل بعد التعديل
وعبدالمطلب بتاع الاقتصاد مش المطرب
وعاطف عبدالمجيد طبعا
ياااااااه زمن وايام كانت جميلة
وكافتيريا الجامعة والتكية ونادى الشرطة والكورنيش بالليل
كانت ايام يا جدع
طبعا ينوروا سوهاج
وسوهاج هتعجبهم قوى ان شاء الله
انا نازل يومين اجازة تعالوا معايا
اما سلمى شد حيلك انت وكوم نفسك كويس
وانا هتوسطلك عند باباها ويبقى زيتنا فى دقيقنا
هههههههه
نورتنى يا زمل
وسعيد جدا اننا طلعنا بلديات
العزوة حلوة يا برنس
تحياتى

همس الاحباب يقول...

الفراغ
هههههههه
فعلا عاشت جمهورية سوهاج حرة مستقلة
والحمدلله ان الصور عجبتك
والنسل المحسن ربنا يبارك فيه
ربنا يكرمك يا ماما
تحياتى وتقديرى

همس الاحباب يقول...

بندقة
ربنا يبارك فيكى يا دكتورة
وطبعا حب الوطن من الايمان
تحياتى لحضرتك

همس الاحباب يقول...

اللؤلؤة
تسلم يا باشا
وفعلا الصعيد مهمل جدا
وفيه من الكنوز الكثير والكثير
دمت بكل ود
وسعيد جدا بتواصل حضرتك

Hannoda يقول...

أولا مبروك البيبي الجميل.. ربنا يبارك فيها

ثانيا ما كنتش اعرف اساسا ان محافظة سوهاج فيها آثار اساسا.. ولو ان محافظات مصر كلها مابتخلاش من الآثار بس اعتقدت ان فيها حاجات بسيطة جدا وعمري ماسمعت عنها

لكن واضح من الصور و من كلامك ان فيها آثار كتير و مجال واسع للسياحة حالها كحال حاجات كتير في بلدنا.. سهل الارتقاء بيها لمكانة أكبر بكتير بس مافيش اي خطوات وكان بلدنا زاهدة في الخيرات اللي ممكن تجيلنا مع شوية مجود و اهتمام

تاني صورة الصورة اللي على اليمين الاضاءة فيها حلوة جدا

صورة كوبري سوهاج جميلة جدا و مساحة النيل فيها واسعة

كمان صورة حي الكوثر عجبتني جدا

الصورة بقى اللي قبل صورة سلمى على طول تحححفة.. وبالذات انها بجوار بيت


تخيلت لو انا قاعدة في البيت ده. .ياااه.. النخيل في مصر له سحر خاص.. شفت نخيل هنا في قطر و سبحان الله رغم ان الشكل هو هو لكن تأثيره في قلبي ولا واحد على عشرة من نخيل بلدنا... صور جميلة جداأشكرك عليها

همس الاحباب يقول...

هنودة
الله يبارك فيكى با ست الكل
وبعدين سوهاج غنية جدا بالاثار
عندك ابيدوس واخميم وجرجا
مدن بها كميات من الاثار رهيبة جدا
وكفاية ان مينا موحد القطرين اساسا من جرجا يسوهاج
وبعدين المناظر على الطبيعة غاية فى الروعة وهناك اماكن جميلة جدا وجزر غاية فى الروعة والجمال
ان شاء الله هبقى اعمل البوم صور عنها
اما صورة النخيل والزرع ده جنب بيتنا وانا مصورها بالموبيل من بلكونة البيت
يعنى ممكن نعزموكى تقضى فيها الاجازة الجااية وتستمعى بمنظر النخيل والزرع والمياه
دمتى بكل ود
تحياتى لاجمل هنودة

yoyo يقول...

صباحك سكر يا خالد

و الله طول عمرى باتمنى ازور سوهاج بجد بلد جميلة وفيها اماكن تستحق الزيارة
ان شاء الله فى اقرب فرصه احقق الامنية دى وازور عروس الصعيد سوهاج

ربنا يبارك فى البنوتة العسولة دى يارب وعقبال عندك كدا ان شاء الله

تحياتى
يويو

بت خيخة وأي كلام يقول...

البقاء لله يا خالد

هو انا المفروض اجى العزا واعمل معاك الواجب
واقف جانبك فى شدتك زى ما وقفت جانبى فى شدتى
بس انا مش هاعمل كل الحاجات دى لانى خيخة
انا هاكتفى بانى اعلق واقولك البقاء لله وربنا يغفر لجدتك ويدخلها فسيح جناته

فاتيما يقول...

البقاء لله يا خالد
البركة فى عمرك و ربنا يصبرك
أنا زى خيخة
كان نفسى أعمل اللى اكتر من كلمة تعزية ..
ربنا يتغمدها بوافر رحمته و يجعل قبرها روض من رياض الجنة
إن شاء الله
زمانك دلوقتى فى سوهاج الجميلة
ترجع بألف سلامة
و طولة العمر ليك إن شاء الله

yoyo يقول...

البقاء لله يا خالد
ربنا يغفر لجدتك ويرحمها يارب
ربنا يسكنها فسيح جناته الله آمين يارب
ربنا يبارك فى عمرك يارب
وان شاء الله تكون اخر الاحزان

يويو

كيــــــــــــارا يقول...

بسم الله ماشاء الله بنوته تحفه

بوست رائع وخلتني ازور سوهاج وانا في مكانى

عاشقه الرومانسيه يقول...

البقاء لله ياخالد
ربنا يرحمها يارب ويسكنها فسيح جناته

حاجات جوايا يقول...

البقاء لله اخى الفاضل

رحم الله جدتك وغفر لها واسكنها فسيح جناته ان شاء الله

اللهم عافها واعف عنها واكرم نزلها ووسع مدخلها
اللهم باعد بينها وبين خطاياها كما باعدت بين المشرق والمغرب
ونقها من خطاياها كما ينقى الثوب الابيض من الدنس
واغسلها من خطاياها بالماء والثلج والبرد

خالص تعازيا
جعلها الله آخر الاحزان
سالى

الطائر الحزين يقول...

مش تقول يعم انا كنت فى سوهاج ومكنتش عارف اروح فين

... amr يقول...

أستاذ خالد

البقاء لله في وفاة جدتك أسكنها المولى فسيح جناتة

البقاء لله

رندا يقول...

البقاء لله ياخالد
ربنا يصبركم يارب

:(

أم أحمد المصرية يقول...

اولا السلام عليكم لأني لم ازورك من زمااااااااااااان معلش كنت واخدة اجازة :)
ثانيا دعني بعد ذلك احييك علي ولاءك و انتمائك لمحافظتك الاصلية فأنا اري الكثيرين من فاقدي الانتماء في بلادنا الان ينما كنا في اتلماضي ننتمي ليس فقط للمدينة و لكنللشارع الذي ولدنا و تربينا فيه اللي مالوش اصل مالوش فروع

ثالثا بقي شكرا علي هذه المعلومات عن سوهاج في الكام بوست انا قراتهم جميعا الان

جنّي يقول...

السلام عليكم

البقاء لله يا اخ خالد ..

لله ما اعطى ولله ما اخذ فلتصبر ولتحتسب ..

نسأل الله لجدتك الرحمة والمغفرة والفردوس الاعلى ..

جعلوني مريض نفسيا يقول...

السلام عليكم
البقاء لله وربنا يصبرك انت وباقي افراد الأسرة وربنا يرحم جدتك ويخلها الفردوس الأعلي

وبعتزر عن التأخير

حنين القلب يقول...

السلام عليكم

البقاء لله

ربنا يغفر ليها ويجعل مثواها الجنه


ربنا يصبركم ويديك طوله العمر

مجداوية يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله تبارك الله شعب سوهاج أمور أوي
سلمى ما شاء الله أثبتت ده
:)
ربنا يحميها ويقر عين والديها بها

الصور تحكي وتتكلم عن عراقة وجمال محافظتك يا أبو همس ولك حق تفتخر بها

وفعلا أحسن ناس

ومعلومات التدوينة السابقة وحصة الخغرافيا كمان مفيدة
:)

وطلع فيه ناس معرفة أقارب الشيخ المراغي وحكت لي أنهم في فترة كانوا ممنوعين من السفر واضطروا ألى حذف اسم المراغي لكي يتمكنوا من السفر !!!!!

و حقيقي اتشرفنا يا أبو همس

همس الاحباب يقول...

بت خيخة واى كلام
البقاء لله وحده
وسيحان من له الدوام
كانك عملتى كده واكتر
جزاكى الله خيرا
اختى العزيزة وبارك الله فيكى

همس الاحباب يقول...

فاتيما
سبحان من له الدوام
والبقاء لله وحده
جزاكى الله خيرا
وبارك الله فيكى
اختى الفاضلة

همس الاحباب يقول...

يويو
البقاء لله وحده
والف مليون شكر
وجزاكى الله خيرا
تحياتى وتقديرى لاختى العزيزة

همس الاحباب يقول...

عاشقة الرومانسية
جزاكى الله خيرا
وبارك الله فيكى
وشكرا جزيلا
تحياتى وتقديرى

همس الاحباب يقول...

حاجات جوايا
اللهم امين
سبحان من له الدوام
اختى العزيزة
جزاكى الله خيرا
وبارك الله فيكى
ربنا يكرمك يا رب
تحياتى وتقديرى لاخت فاضلة وعزيزة

همس الاحباب يقول...

amr
جزاك الله خيرا اخى الكريم
وبارك الله فى حضرتك
تحياتى وتقديرى

همس الاحباب يقول...

رندا
اللهم امين
ربنا يجزيكى خيرا
ودايما سباقة بالخير
تحياتى وتقديرى

همس الاحباب يقول...

جنى
سبحان الحى الذى لا يموت
جزاك الله خيرا
وبارك الله فيك اخى الكريم
كل الود والتقدير لحضرتك

همس الاحباب يقول...

جعلونى مريضا نفسيا
اللهم امين
جزاك الله خيرا
وبارك الله فيك
تحياتى اخى العزيز

همس الاحباب يقول...

حنين القلب
ربنا يبارك فيكى
ويجازيكى خيرا
الف مليون شكر على كل حاجة
وربنا ما يحرمنيش منك ابدا
ولا من جدعنتك وطيبتك
دمتى بكل ود وتقدير

سندباد الحب يقول...

هااااى انا من سوهاج
وبجد فيه اماكن كتببببر جميله فيها
كفايه فيهاش تلوث
احلى اماكن فى الريف وسط الخضره والارض
انا بزورها كتيييير عند صحابى هناك
انا فى كلية تجاره ..انت خلتنى حبتها ياعم خالد